Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Pedagog korekcyjny, terapeuta SI

mgr Paulina Sarba

godziny pracy:

wtorek, czwartek: 7.30 - 11.30

środa: 13.00 - 16.00

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE Z WYKORZYSTANIEM METODY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

 Integracja sensoryczna – to podświadome współdziałanie zmysłów człowieka umożliwiające wykonywanie codziennych czynności. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej to dotyk, równowaga oraz czucie ciała tzw. układy: dotykowy, przedsionkowy i proprioceptywny. Mają one zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Ich dobre zintegrowanie jest podstawą harmonijnego rozwoju i działania pozostałych, wyższych zmysłów i umiejętności, jak: wzrok, słuch, mowa, chodzenie oraz zdolność wykonywania precyzyjnych czynności (np.: pisanie, czytanie).

Integracja sensoryczna w naszym przedszkolu jest metodą pracy z dziećmi zarówno terapeutyczną jak i profilaktyczną. Ćwiczenia i zabawy z zakresu integracji sensorycznej w przypadku dzieci wspomagają ich prawidłowy rozwój sensoryczno-motoryczny, zapobiegając późniejszym problemom i trudnościom szkolnym.

OBSZAR ODDZIAŁYWAŃ DOTYCZY:

  • Sfery poznawczej
  • Sfery emocjonalno-społecznej
  • Sfery ruchowej

Oddziaływania terapeutyczne zależnie od potrzeb, obejmują stymulację poszczególnych zmysłów i dotyczą :

  • Rozwoju reakcji równoważnych,
  • Normalizacji funkcjonowania poszczególnych układów,
  • Utrwalania znajomości schematu ciała,
  • Rozwijania obustronnej koordynacji,
  • Umiejętności przekraczania linii środka,
  • Rozwoju orientacji przestrzennej,
  • Poprawiania planowania motorycznego,
  • Usprawnianiu funkcji percepcyjnych: wzrokowych i słuchowych.

Główną zasadą w terapii jest wykonywanie przez dziecko wszystkich ćwiczeń w sposób dynamiczny oraz w maksymalny sposób angażujący systemy zmysłowe, w których występują deficyty.

Kolejną zasadą ćwiczeń jest każdorazowe osiągniecie przez dziecko sukcesu. Sytuacje zadaniowe organizowane są w taki sposób, aby staranie i wysiłek włożony w jego wykonanie kończył się satysfakcją.

Wybrane przykłady ćwiczeń do stosowaniu w domu:

Normalizacja funkcjonowania systemu dotykowego:

  • masaż dłoni, ramion, pleców ( gąbki, szczotki, pędzle, masażery)
  • automasaż połączony z pokazywaniem i nazywaniem szczotkowanych lub masowanych części ciała,
  • rolowanie w matę, śpiwór, koc itp.,
  • zabawy w piasku, ryżu, grochu, i innych materiałach sypkich,
  • wałkowanie pleców rąk i nóg dużą piłką.

Stymulacja systemu przedsionkowego- proprioceptywnego oraz słuchowego:

  • ćwiczenia na terenie zabaw z różnego rodzaju sprzętami takimi jak : huśtawki, karuzele, przeplotnie, ścianki wspinaczkowe, zjeżdżalnie,
  • skakanie na piłce z uszami,
  • toczenie się po podłodze,
  • skakanie na trampolinie,
  • ćwiczenia na podłodze w leżeniu na kocyku np.: jazda na brzuchu, plecach, na kolanach, w siadzie, odpychanie się nogami, podciąganie się za linę,
  • podawanie różnych dźwięków muzycznych, z bliska i z daleka,
  • odtwarzanie rytmu lub sekwencji dźwięków podanych przez drugą osobę.

Normalizacja napięcia posturalnego, wzmacnianie mięśni posturalnych, hamowanie przetrwałych odruchów i rozwój reakcji równoważnych:

  • ćwiczenia równoważne na piłce gimnastycznej lub wałku
  • ćwiczenia w pozycji czworacznej połączone ze skrętami głowy,
  • ćwiczenia w pozycji czworacznej chodzenie w przód, w tył i do boku,
  • ćwiczenia w pozycji czworacznej, odwróconej - chód kraba,
  • ćwiczenia z piłkami w pozycji leżącej i stojącej - odbijanie rękoma, nogami,
  • krążenia ramion.

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz przekraczania linii środkowej ciała:

  • ruchy naprzemienne w pozycji stojącej i leżącej,
  • ćwiczenia na równoważniach i ławeczkach,
  • zabawy z piłkami, balonami ( rzucanie, kozłowanie, przeskakiwanie).

Ćwiczenia orientacji w przestrzeni:

  • rozpoznawanie kierunków i stron w przestrzeni w różnych pozycjach ciała,
  • zapoznanie z pojęciami określającymi kierunek połączonych z aktywnością przedsionkową.