Pedagog korekcyjny, terapeuta SI
mgr Paulina Sarba
godziny pracy:
wtorek, czwartek: 7.30 - 11.30
środa: 13.00 - 16.00
ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE Z WYKORZYSTANIEM METODY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Integracja sensoryczna – to podświadome współdziałanie zmysłów człowieka umożliwiające wykonywanie codziennych czynności. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej to dotyk, równowaga oraz czucie ciała tzw. układy: dotykowy, przedsionkowy i proprioceptywny. Mają one zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Ich dobre zintegrowanie jest podstawą harmonijnego rozwoju i działania pozostałych, wyższych zmysłów i umiejętności, jak: wzrok, słuch, mowa, chodzenie oraz zdolność wykonywania precyzyjnych czynności (np.: pisanie, czytanie).
Integracja sensoryczna w naszym przedszkolu jest metodą pracy z dziećmi zarówno terapeutyczną jak i profilaktyczną. Ćwiczenia i zabawy z zakresu integracji sensorycznej w przypadku dzieci wspomagają ich prawidłowy rozwój sensoryczno-motoryczny, zapobiegając późniejszym problemom i trudnościom szkolnym.
OBSZAR ODDZIAŁYWAŃ DOTYCZY:
- Sfery poznawczej
- Sfery emocjonalno-społecznej
- Sfery ruchowej
Oddziaływania terapeutyczne zależnie od potrzeb, obejmują stymulację poszczególnych zmysłów i dotyczą :
- Rozwoju reakcji równoważnych,
- Normalizacji funkcjonowania poszczególnych układów,
- Utrwalania znajomości schematu ciała,
- Rozwijania obustronnej koordynacji,
- Umiejętności przekraczania linii środka,
- Rozwoju orientacji przestrzennej,
- Poprawiania planowania motorycznego,
- Usprawnianiu funkcji percepcyjnych: wzrokowych i słuchowych.
Główną zasadą w terapii jest wykonywanie przez dziecko wszystkich ćwiczeń w sposób dynamiczny oraz w maksymalny sposób angażujący systemy zmysłowe, w których występują deficyty.
Kolejną zasadą ćwiczeń jest każdorazowe osiągniecie przez dziecko sukcesu. Sytuacje zadaniowe organizowane są w taki sposób, aby staranie i wysiłek włożony w jego wykonanie kończył się satysfakcją.
Wybrane przykłady ćwiczeń do stosowaniu w domu:
Normalizacja funkcjonowania systemu dotykowego:
- masaż dłoni, ramion, pleców ( gąbki, szczotki, pędzle, masażery)
- automasaż połączony z pokazywaniem i nazywaniem szczotkowanych lub masowanych części ciała,
- rolowanie w matę, śpiwór, koc itp.,
- zabawy w piasku, ryżu, grochu, i innych materiałach sypkich,
- wałkowanie pleców rąk i nóg dużą piłką.
Stymulacja systemu przedsionkowego- proprioceptywnego oraz słuchowego:
- ćwiczenia na terenie zabaw z różnego rodzaju sprzętami takimi jak : huśtawki, karuzele, przeplotnie, ścianki wspinaczkowe, zjeżdżalnie,
- skakanie na piłce z uszami,
- toczenie się po podłodze,
- skakanie na trampolinie,
- ćwiczenia na podłodze w leżeniu na kocyku np.: jazda na brzuchu, plecach, na kolanach, w siadzie, odpychanie się nogami, podciąganie się za linę,
- podawanie różnych dźwięków muzycznych, z bliska i z daleka,
- odtwarzanie rytmu lub sekwencji dźwięków podanych przez drugą osobę.
Normalizacja napięcia posturalnego, wzmacnianie mięśni posturalnych, hamowanie przetrwałych odruchów i rozwój reakcji równoważnych:
- ćwiczenia równoważne na piłce gimnastycznej lub wałku
- ćwiczenia w pozycji czworacznej połączone ze skrętami głowy,
- ćwiczenia w pozycji czworacznej chodzenie w przód, w tył i do boku,
- ćwiczenia w pozycji czworacznej, odwróconej - chód kraba,
- ćwiczenia z piłkami w pozycji leżącej i stojącej - odbijanie rękoma, nogami,
- krążenia ramion.
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz przekraczania linii środkowej ciała:
- ruchy naprzemienne w pozycji stojącej i leżącej,
- ćwiczenia na równoważniach i ławeczkach,
- zabawy z piłkami, balonami ( rzucanie, kozłowanie, przeskakiwanie).
Ćwiczenia orientacji w przestrzeni:
- rozpoznawanie kierunków i stron w przestrzeni w różnych pozycjach ciała,
- zapoznanie z pojęciami określającymi kierunek połączonych z aktywnością przedsionkową.